فیلم|ورود ملا عبدالغنی برادر به کابل/ خارج کردن ۱۸ هزار نفر از سوی پنتاگون

9:07 - 30 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۰۷۸۷
روند تحولات افغانستان طی روز‌های گذشته به مهم‌ترین خبر‌های رسانه‌های بین المللی تبدیل شده و در صدر اخبار قرار گرفته است.
- حدود یک هفته روز پس از تصرف پایتخت افغانستان توسط طالبان، هزاران افغانستانی به قصد خروج از کشور به تجمع در اطراف فرودگاه بین المللی حامد کرزی ادامه دادند.
 
زمان احتمالی مذاکرات رسمی در افغانستان
 
«گلبدین حکمتیار»، رئیس «حزب اسلامی» افغانستان گفت که مذاکرات رسمی بین سران سیاسی افغانستان و طالبان پس از ورود سران طالبان به کابل، آغاز می‌شود. 
 
مقام طالبان: هدف ما ایجاد چارچوبی برای دولت جدید افغانستان است
 
یک مقام طالبان گفت «هدف طالبان ایجاد چارچوبی برای دولت جدید افغانستان در چند هفته آینده است و ما به رایزنی با سران ارشد سابق افغانستان و سران ویژه حکومت سابق ادامه می‌دهیم.»
 
این مقام طالبان همچنین اظهار داشت «ما در زمان مذاکره در مورد چگونگی اطمینان از خروج کشور‌های غربی از افغانستان با شرایط دوستانه بحث می‌کنیم.»
 
ملا عبدالغنی برادر وارد کابل شد
 
«ملا عبدالغنی برادر»، از اعضای اصلی موسس طالبان و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، با هدف مذاکره برای تشکیل دولت جدید افغانستان وارد کابل شد. 
 
حضور گسترده مردم در فرودگاه کابل و نحوه پاکسازی مسیر برای پرواز هواپیما
 
 
[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3223783_361.mp4']
 
واکنش پنتاگون به ضرب و شتم افغانستانی‌ها
 
پنتاگون می‎گوید «ما اذعان داریم که مواردی از ضرب و شتم و حمله به افغانستانی‌هایی وجود دارد که مدارک لازم برای ورود به فرودگاه کابل را در اختیار دارند؛ ما به طالبان اعلام کردیم که باید اجازه دهند افغانستانی‌هایی که مدارک لازم را دارند به فرودگاه کابل منتقل شوند.» 
اظهارات پنتاگون درباره تخلیه افراد از کابل
 
وزارت دفاع اعلام کرد «ما تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده ایم، ماموریت ما برای دفاع از فرودگاه کابل و تخلیه افغانستان ادامه دارد.»
 
پنتاگون می‎گوید «فرودگاه کابل امن است و تعداد پرواز‌های تخلیه دائما در حال افزایش است؛ پرواز‌های خروجی از کابل به مناطق امن مانند قطر و دیگر مناطق رسیده است.»
 
مقام‎های پنتاگون گفته‎اند «ما توانایی نظارت بر وضعیت افغانستان را داریم و در حال حاضر هیچ حضور شدید القاعده در آنجا وجود ندارد؛ ما بر امنیت فرودگاه کابل و از سرگیری پرواز‌ها تمرکز می‌کنیم و آمادگی داریم هرگونه اقدام اضافی را انجام دهیم.» 
 
اظهارات پوتین درباره وضع افغانستان
 
«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، گفت که باید از فروپاشی افغانستان جلوگیری کرد و اجازه خروج تروریست‌ها از این کشور را نداد. 
 
تصرف بخش‌هایی از ولایت بغلان توسط گروه‌های مردمی
 
منابع افغانستانی می‎گویند بخش‌هایی از ولایت «بغلان» از کنترل طالبان در آمده و به دست نیرو‌های مردمی افغانستان افتاد. 
 
آزادی بیش از ۱۰۰ تن از نیرو‌های امنیتی زندان نیمروز
 
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان بیش از ۱۰۰ تن از نیرو‌های امنیتی را که پیشتر بازداشت کرده بود، از زندان «نیمروز» آزاد کرده اند. 
 

برچسب ها: افغانستان طالبان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *